Når arkitektbranchen slår nye knuder – PR, sladder og ArchiLeaks

Gossip has always been around in architecture as one of the oldest ways of sharing, maneuvering and convincing. But how does it manifest itself today within the instant culture of internet and social media? What is the role of gossip in contemporary networking? Has the logic of gossip and instant gratification also penetrated what we used to call architectural critique?- Conditions Magazine #10

PR og reserveret envejskommunikation
De fleste danske arkitektvirksomheder har mindst en fast person med ansvar for kommunikation, PR og formidling af aktuelle nyheder og [de alt for mange] resultater. I takt med at alle efterhånden udsender nyhedsbreve og ”vi er også lige præ-kvalificeret i Aalborg” mails, så har vi det seneste år nået en grænse for hvornår PR opleves mere som støj i mailboksen end egentlig overskuelig og brugbar information. Der er simpelthen alt for meget nyhedsdata derude og alt for lidt kreativ arkitektonisk formidling – historier der vellykket hiver glansbillederne tilbage ned på Jorden og meget præcist når ind til kernen i projektet.

Heldigvis sluger den brede befolkning og arki-offentlighed enhver glinsende visualisering, men det ændrer ikke ved at vores stand [stadig] er langt fra målet når det kommer til det at fortælle om de rumlige konstruktioner og sociale potentialer som vel er netop det vi som arkitekter rent faktisk bløder for. Selv et TV program som “Arkitektens Hjem” kommer længere ud over kanten med historier fra “den anden side af facaden” end det vi ser udsendt fra tegnerstuerne i PR åndens navn. Om det så er fordi arkitekter aldrig helt har lært at sælge sig ved jeg ikke. Vi er nok den eneste branche hvor man helt undgår at købe sig til helsidesreklamer, salgstaler og slogans. Her får i så lige et par hurtige og gratis guldkorn:

3XNWe are not Square. We just love Triangels”, “CF MøllerOld School, New School…Even in between School”, “BIGAs seen on TV”, “HLAWe draw everything…except Operahouses in DK”, “ARROWArchitecture without Error”, “THIRD NATURECall us if you wanna know what it means:)”,GEHLWe are in the Life Between Buildings business”

ARCHLEAKS - Flygtig kommunikation
Hvad sker der når der kommer gennemtræk i tegnestuens Public Relations vindue? Når [evt. tidligere] ansatte eller praktikanter fortæller “sandheder” om tegnestuens sociale, økonomiske ledelses- og arbejdsforhold? Når ledelsen ikke længere kan styre sladder om tegnestuen der breder sig i branchen som en steppebrand. På en arbejdsplads er måske 90 procent af den interne kommunikation i forvejen uformel i form af sladder. Det er her, man finder ud af, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Og det at sladre er næsten en kompetence i sig selv, hvis man ser det i forhold til at tilegne sig den fornødne viden og indflydelse. Specielt hvis man som projektansat skal kunne nå at finde sig til rette i en allerede alt for kort ansættelsesperiode.

Men med de nye sociale medier skal der ikke meget til at kanalisere og samle sladder. Et af de nyeste bud er ArchLeaks.com som er grundlagt af en ung london arkitekt. Her er der plads til ethvert surt opstød. Desværre har muligheden for at være anonym i første omgang udløst et vælg af negative kommentarer. Men personligt har jeg kun ventet på at der spontant ville opstå sociale videnplatformer som netop denne – på godt og ondt. I forvejen har mega forumer som SKYSCRABERCITY.com vist et enormt potentiale i den måde enkeltpersoner kan formidle byggeri. Her er det ikke kun de færdige projekter, men også mulige lokalplaner, forkastede projekter og insider viden om konstruktioner mm.

Man skal ikke læse mange sider om hvilken rolle sladder spiller i en sund virksomhedsstruktur før at det begynder lyde som egentlig videndeling. Forskellen er måske at sladder har en mere personlig og social dimension hvor man hurtigt kan farve det som enten god sladder eller ond sladder. Det er det som både gør det autentisk og på samme tid flygtig, og vi skal være bevidste om, at det vi fortæller bliver fortolket og fortalt videre. I den sidste ende er det at blive talt om eller sladret om helt sikkert en vigtig måde at blive set på. Det giver en følelse af at man er med hvor det sker, og man på den ene eller anden måde har en etableret position i branchen…selv om det lugter lidt af Sidney-Lee.

CONDITIONS #10 – Why Gossip?”
Det seneste nummer af Conditions har ‘sladder’ som sit tema – læs leder. Og de går mere end grundigt til værks og ser på sladder som et fænomen i en verden hvor arkitekter aldrig kritiserer eller debaterer hinandens arbejde offentligt, men i stedet sladrer big-time i snævre netværk og hvor sociale medier mere end nogensinde eksponerer og knobskyder meninger. En verden hvor selv den mest ubetydelige arkitekt kan starte en blog og hælde sine meninger ud i mediestrømmen…aaaah. Ups. Glem lige den sidste sætning:)

The jungle telegraph of architecture moves fast. The constant stream of gossip is a far more effective tool for moving out of local differences and peculiarities to a global “movement” than any other organizational form like the CIAM(s) of the past. Architects today are not organized by common agendas, but are more united and connected than ever through social and information media. Gossip, in absentia of any pronounced agenda beyond the urge to be connected, updated and influential, still is, for better or worse, the closest thing we have to an international “movement” in architecture today [...] The dependency on labels and expensive studio equipment is waning. In architecture, this has not yet happened to the production side of the business, but certainly the evaluation of architecture has witnessed a rise in amateurism and gossip.” - Conditions Magazine #10 

One Response to “Når arkitektbranchen slår nye knuder – PR, sladder og ArchiLeaks”

  1. Henning thomsen juli 10, 2012 at 21:15 #

    Kanon .. Ny genre synes på vej: architecture comedy! Så sejt.

Leave a Reply:

Gravatar Image

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: