OMA in Conversation: On Prudence [Victor van der Chijs]

“it is indeed time to grow up and take responsibility if the Creative Class wants to remain relevant.” – Victor van der Chijs

Prudence [ˈpruːdəns]: Caution in practical affairs; Care taken in the management of one’s resources.

“How to manage a beast like OMA”
Det her er en lidt anderledes forelæsning [se den i fuld længde nederst i indlægget] . På den ene side er det en forelæsning om en tegnestue kendt af de fleste, OMA. Men denne gang er det ikke en arkitekt der fører ordet. Istedet er det OMA’s ansvarhavende direktør og partner, Victor van der Chijs der har en kombineret uddannelse indenfor jura og mere globale/ internationale politiske forhold  [wikipedia]. En meget bemærkelsesværdig herre, der bla. er siddende medlem af det hollandske handelskammer. Han tiltrådte stillingen hos OMA i 2005 og står for den generele forretningsstrategi og -udvikling, hvilket bla. indbefatter firmaets tænke-tank, AMO.

‘Den kreative klasse’ skal genopfindes
Forleden postede jeg et antal forelæsninger fra PICNIC 2011 festivallen. Men jeg valgte at gemme Victor van der Chijs bidrag på festivalen – foredraget “The Demise of the Creative Class” – til dette indlæg. I foredraget tager han udgangspunkt i Richard Florida’s fremtidsforsæt i “Rise of the Creative Class” [se bogpriser.dk] der for 10 år siden pegede på en fremtid hvor vi skulle investere i den, såkaldte, kreative klasse – nu står vi et årti senere med et Europa som, ironisk nok, på trods af massive investeringer, har efterladt Europa langt mindre kreativt, og endda i stærk konkurrence med nye globale kreative kraftcentre. [se længere foredrag af R. Florida]. Victor van der Chijs forslår istedet at vi skal lede efter nye og anderledens måder at være kreative på. Bla. ved at føre de kreative og økonomiske kræfter langt tættere sammen. En måde at omformulere R. Florida budskab må derfor være:

Se den fulde version af “OMA in Conversation: On Prudence” her nedenfor:

Reply