Autodesk Project Geppetto – Crowd Simulation i 3ds Max 2012

“Børnehave-testen”
Der findes et old school ‘mind game’ for arkitekter til når man skal revidere og diskutere sine skitser ud fra hvordan brugerne vil agere, ofte omtalt som “Børnehave-testen”. Børn har en legesyg nysgerrighed kombineret med konkurrencelyst. Man forestiller sig, at man slipper en børnehave løs på sit site, bygning eller byrum. Hvad vil de gøre? Hvilke steder vil vise sig at være mest spændende, sikre, rare, hemmelige osv. Der ligger tilsvarende muligheder i simulering af fx. flugtveje. I fremtiden vil vi se plug-ins der kan lave tilsvarende tests for arkitekterne. [uddrag fra tidligere indlæg]

Nyt gratis plug-in til 3ds Max
I mange år har det været – Academy Award-winningMassive Prime teknologien der har siddet højt på crowd simulation tronen. Specielt mht. high-end VFX som fx. Sony Playstation 2 “Mountain” reklame [se den nedenfor]. Der er andre der har udviklet deres egne interne værktøjer til diverse film, som de stadig holder tæt til kroppen. Og det har betydet at udviklingen ikke rigtig er kommet ud over kanten til alle os andre dødelige:)

Men det er ved at ændre sig. Autodesk Lab er godt i gang med udviklingen af deres plug-in til 3ds Max, Project Geppetto. Og nu kan du gratis downloade den første version.

Den intelligente Geppetto teknologi kan indtil videre løse følgende ‘problemer’:

  • Path following: Real-time steering of physically correct walking and running motion that follows a specified path.
  • Agile responses: Real-time triggering of physically believable agile motions, such as quick turns. This is required for collision avoidance and navigation.
  • Object interaction: Seamless and natural real-time interaction with objects in the environment, such as sitting in chairs, or stepping up to climb stairs.
  • Intelligent “human-like” dynamic obstacle avoidance: The perception of potential collisions and subsequent evasive actions must mimic the response times and behavior of real human beings.
  • Intuitive crowd orchestration: New methods will be introduced that allow artists to directly control the flow and interaction of traffic patterns. Ease of use plays a major role in the design of the intended workflow. Characters are orchestrated in an intuitive high-level fashion through the manipulation of flow patterns, goals, and designated behaviors. The tools are geared toward controls that are fun to use, and accessible to “non-animators” but not at the expense of serious artistic control.

Plug-ins til Maya
Firmaet Basefount udgav i går Miarmy 1.0 Pro der også vil komme som en serie af plug-ins til Autodesk Maya. Endnu et Maya plug-in er Golaem Crowd [se Youtube eksempel].

Sony Playstation 2 “Mountain” reklame:

http://youtu.be/_1YV2sNRK4I 

Reply