Mediating Mediums: The Digital 3D

 

“Architecture’s ability to mediate spatial and perceptual experience has historically been tied to the inherent qualities of material, form and function. However, our lives have become colored by immaterial stimuli as well.

Vi lever i en tid der snart vil udvide vores arkitektoniske vokabular en del. Ikke at det ikke allerede er her, for det er det; Teknologien er bare ikke allemandseje, eller intelligent inkorporeret. Begreber som Augmented Reality [i digital forstand] og interaktiv arkitektur vil i langt højere grad blive en del af den måde vi skal komponere den arkitektoniske udveksling mellem ‘bygning’ og bruger. Arkitekten som den “store forfatter” er udfordret af den enkelte brugers egen agenda, der i en augmenteret verden, vil kunne lagdeles i individuelle hirarki parallelt med andre brugere.

“The techniques I’m interested in allow designers to engage in a more embodied understanding of the spaces they are designing and offer a link between intuitive experience and digital worlds.

iWorld
Greg Tran, en arkitektstuderende på GSD – Harvard Graduate School of Design, vandt sidste år en pris for sin hovedopgave, “Mediating Mediums: The Digital 3D”. Og han viser meget konkrete eksempler på hvordan de fysiske og virtuelle rumligheder vil begynde at smelte sammen. Det vil give helt nye muligheder når digitale og analoge materialer spiller sammen. Det som Greg Tran i filmen kalder ‘True 3D’ vil ikke være et udvidet 2D filter som vi kender det fra de kedelige 3D beograf film [tilsvarende det som Kevin Slavin opponerer imod i sin videoforelæsning “Reality is Plenty, Thanks!”], men i stedet fuldstændig interaktiv integrering af det digitale i vores fysiske miljø. Så snart vi kan ønske os diskrete applikationer i form af LED kontaktlinser fra Apple, så vil intet være det samme. Det vil være let at foreslå det altoverskyggende navn: “iWorld”.

Læs også Greg Trans præsentation af filmen.

Se den fulde version der varer lidt over 18 minutter:

Reply