People Power [Autodesk Lab]

“Børnehave-testen”
Der findes et old school ‘mind game’ for arkitekter til når man skal revidere og diskutere sine skitser ud fra hvordan brugerne vil agere, ofte omtalt som “Børnehave-testen”. Børn har en legesyg nysgerrighed kombineret med konkurrencelyst. Man forestiller sig, at man slipper en børnehave løs på sit site, bygning eller byrum. Hvad vil de gøre? Hvilke steder vil vise sig at være mest spændende, sikre, rare, hemmelige osv. En dag vil der komme et simulerings plug-in, men indtil da vi nøjes med et kommende plug-in der kan befolke vores 3D modeller.

Interaktion midt i dit design
I 2008 var der en vis opmærksomhed på Autodesks køb af firmaet Kynogon der bla. er udvikler af Kynapse AI [artificial intelligence] software der er vigtig i f.eks. intilligente 3D simuleringer som man især ser brugt i de nye spil. Opkøbet var egentlig også rettet primært mod den voksende spilindustri. Men kigger man på nogle af de værktøjer [algoritmer] som denne type af simuleringer gør brug af, ja, så kunne man måske godt ønske sig af man fik samme mulighed for at lave real-time simuleringer i sin 3D projekt. I blandt de vigtigste algoritmer finder man bla. : Real-time 3D pathfinding, Path data generation, 3D spatial awareness, Team coordination [se et par af deres tidlige test film].

I en del år har der faktisk været en parallel udvikling af Crowd Simulation software, men det er ofte meget specialiseret og primært rettet mod simuleringer af større menneske mængder ifb. med evakuering ved brand eller panik [eks. på Youtube].

People Power [Autodesk Lab]
På Autodesk Labs sidder der enkelte udviklere og arbejder på muligheden for at lægge AI funktionerne ind i 3Ds Max, for på den måde at kunne befolke sine 3D design modeller. Arbejdstitlen har tidligere været People Power, men for tiden kører det som Project Geppetto. People Power/ Project Gepetto skulle komme i en Beta version til 3Ds Max over sommeren 2011.

Reply