Skal Metroselskabet indrette vores RĂ„dhusplads?

Den forsvundne Konkurrence
Metroselskabet fremlagde i dag dispositionsforslagene for samtlige af Cityringens kommende 16 metrostationer. De er udviklet i et samarbejde mellem Metroselskabet, KĂžbenhavns og Frederiksberg Kommune, Lokaludvalgene for de enkelte bydele samt borgerne, der gav deres input sidste Ă„r ved Ӂben tegnestue” [Blog].

Men hvad havde de dog regnet med? En ting er at mĂžblere KĂžbenhavns byrum med beskidte elevator glastĂ„rne og 90’er-agtige glaspyramider. Men at lave et, sĂ„kaldt, “mere artikuleret” arkitektprojekt midt pĂ„ RĂ„dhuspladsen er nok lige stĂŠrkt nok. Og Politikens arkitekturredaktĂžr, Karsten Ifversen er da ogsĂ„ tĂŠndt helt af i dagens artikel: “Udskriv Ăžjeblikkeligt en konkurrence om RĂ„dhuspladsen”. Og der hersker da heller ingen tvivl om, at det er det helt rigtige at gĂžre.

Det er ikke fordi jeg har noget at bemĂŠrke ved det nye forslag. Dertil er jeg er ikke rigtig ‘inde i opgaven’ og de specifikke krav. Det er mere den manglende diskussion og gennemsigtighed i processen jeg mangler. Og de burde vide at hele Danmark vil have en mening om resultat [jvf. busterminalen]. SĂ„ gĂžr det skal gĂžres rigtigt fra start. Jeg tror ikke indre by lokaludvalg og lidt borgerhĂžringer kan afvĂŠrge en hed diskussion. Desuden ville de nye generationer af arkitekter med glĂŠde vil programmere og designe en ny og visionĂŠr RĂ„dhusplads. For det er nu engang en samlet opgave.

Jeg har en idĂ© om, at fordi metroselskabets metrostations-designmanual dikterer naturligt himmellys i alle stationer, sĂ„ har man pĂ„ netop RĂ„dhuspladsen vĂŠret nĂždsaget til at gĂžre disse funktionelle – det ene avler altsĂ„ hurtigt det andet [lĂŠs bla. Rikke Geertsen,
Landskabsarkitekt i Metroselskabet forklaring fra 2010]. Og hvis man undrer sig over at Arkitektforeningen ikke har vĂŠret pĂ„ banen [endnu], sĂ„ kan det meget vel vĂŠre af samme Ă„rsag, som at de fleste andre [arkitekter] jo heller ikke har set den komme. Sandheden er da ogsĂ„, at man allerede i juni 2010 kunne se prĂŠcis selvsamme plantegning af RĂ„dhuspladsen. Her sendte Politiken faktisk ogsĂ„ en skarp kommentar. Men man har nok taget den manglende diskussion som en tavs accept – og det pĂ„ trods af, at der ikke har vĂŠret en eneste kommentar pĂ„ deres “Ă„ben tegnestue” som har vĂŠret positiv stemt for forslaget.

Men lad os da endelig fÄ en konkurrence!

Se de kommende byrum omkring de nye metrostationer, nedenfor:


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/rasmusbronnum.dk/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

6 Replies

  1. Anna Ebbesen Svar

    Hej Rasmus – Tror du, at der kommer en konkurrence vedr. RĂ„dhuspladsen og gerne ogsĂ„ de andre stationer? Er det realistisk? Det ville vĂŠre skĂžnt, at se andre bud end det nuvĂŠrende… Det er jo lykkedes for Malmö og Dubai at lave spĂŠndende metro-nedgange, sĂ„ man skulle tro, at det ogsĂ„ var muligt i KĂžbenhavn :-)

    • Rasmus BrĂžnnum Svar

      Hej Anna – Jeg er overbevist om at det kun kan ende med en konkurrence pĂ„ RĂ„dhuspladsen (for hvem har endnu vĂŠret imod en konkurrence?), men tror ikke mediedebatten kan rĂŠkke ud til de andre stationer. Hvorvidt det sĂ„ vil fĂžre til en “spĂŠndende metro-nedgang” er jo svĂŠrt at sige. Husk pĂ„ at den forhadte busterminal jo ogsĂ„ var en konkurrence :-).

  2. Anna Ebbesen Svar

    Sejt! Det er en interessant case i forhold til udvikling – hvordan fĂ„r man bĂ„de brugernes bedste input sĂ„vel som eksperternes? Jacob Kamp har en god pointe:
    “Borgerinddragelse skaber ikke nytĂŠnkning og nyt design. De fleste borgere har ikke den nĂždvendige faglighed til at kunne forestille sig noget helt nyt. De forestiller sig noget, de kender. Derimod kan en arkitektkonkurrence give nogle helt nye og anderledes bud pĂ„ pladserne, som ingen havde forestillet sig, og som man sĂ„ kan have en debat om”.
    Brugerne er brugseksperter pĂ„ det eksisterende, mens fageksperterne lever af at udtĂŠnke det kommende. Men hvem har i sidste ende kvalifikationerne til at vurdere den endelige udformning – dem, der betaler? Dem der ved mest? Kan det vĂŠre en og samme ting?
    For du har ret, busterminalen var jo ogsÄ en konkurrence. Det var vel dem, der traf beslutningerne, der var ansvarlige? Og sÄ kan jeg ikke lade vÊre med at tÊnke pÄ hele kunst-skandalen i det jyske, hvor politikere trÊffer kunst-kÞbs-beslutninger uden om deres kunstudvalg. Nu spÞrger jeg dumt, men har vi et arkitektonisk fagudvalg? El. er det Arkitektforeningens gebet at rÄdgive (sÄ frem de fÄr lov?).
    Krydser fingre for, at der kommer en god debat ud af det, men aller helst: pladser man kan vĂŠre stolt af som KĂžbenhavner.

    • Rasmus BrĂžnnum Svar

      Bygherren kan vĂŠlge at sĂžge rĂ„dgivning hos Arkitektforeningens konkurrenceafdeling, som kan hjĂŠlpe til med at skrĂŠddersy konkurrenceformen (Ă„ben/ idĂ©/ flertrins/ prĂŠkvalifikation/ evt. m. wildcard osv.), og stille “godkendte” fagdommere til rĂ„dighed. Oveni dette vil Stadsarkitekten sikkert fĂ„ en plads i dommerpanelet.

      Et andet punkt er selve udgangspunktet. AltsĂ„, hvorvidt at selve programmet er gennemarbejdet og tĂŠnkt som en helhed af rĂ„dhuspladsens endelige program og design. Og det er nok her den stĂžrste battle stĂ„r pt. For hvordan skal man dog “kĂžbe mĂžbler” til en rum man ikke kender. SĂ„ der skal altsĂ„ ske noget stort forud for en kommende konkurrence. Noget der indbefatter flere af de sovende bjĂžrne rundt om i KĂžbenhavns beslutningstagende udvalg.

      SÄ vi afventer at bjÞrnene vÄgner en efter en.

  3. Jan Koed Svar

    Hej Rasmus
    Godt indspark i debatten om den forsÞmte RÄdhusplads, som stadig afventer tilsynekomsten af viljestÊrke politikere og dygtige fagfolk. OgsÄ tak til Annas relevante kommentarer.
    Kunne du uddybe bemÊrkningen om, at noget stort skal ske forud for en konkurrence og evt. sÊtte navne pÄ nogle af de sovende bjÞrne?
    DesvÊrre var jeg forhindret i at deltage Arkitektforeningens debat om KÞbenhavns nye byrum den 7. juni. Hvis du overvÊrede mÞdet, kan du mÄske fortÊlle, om der kom noget nyt frem?

Reply