QM2

“Byggeriets Fem Bensp√¶nd” [nyt magasin & processpil]

Benspændende
Hvis man skal v√¶re en super full-circle arkitekt, s√• skal man evt. finde interesse i det nye Magasin Bensp√¶nd. Magasinet ser jeg som en direkte forl√¶ngelse af de problematikker, som det nedlagte Center for ledelse i byggeriet (hvis id√©er og aktiviteter nu lever videre i¬† Netv√¶rket Ledelse i Byggeriet)¬†udviklede perspektiver til. I denne sammenh√¶ng er de koblet til initiativet Renovering 2010. Den nye m√•ls√¶tning er s√• at skabe ny og mere udbredt l√¶ring i processer i uddannelsessystemet. Det skal ske i form af et nyt Magasin (pdf) + Processpil der begge kaldes for “Bensp√¶nd”. Spillet udkommer i for√•ret 2011.

РSkriv til kontakt@renovering2010.dk og få tilsendt et gratis eksemplar af Magasinet Benspænd, med Posten. Eller læs det som Pdf.

www.benspænd.dk

“Inden for dansk byggeri er det i dag stort set kun bygningskonstrukt√łrer og bygnings-ingeni√łrer, der l√¶rer om byggeprocesser i l√łbet af deres uddannelse. Det skyldes i h√łj grad en tradition for at netop bygningskonstrukt√łrer og -ingeni√łrer skal varetage rollen som byggeledere efter endt uddannelse. Men for at processerne kan fungere optimalt, skal alle involverede parter have en grundl√¶ggende forst√•else ikke bare for egen rolle, men ogs√• for de andres roller ‚Äď og dermed for det samspil, som de forskellige akt√łrer har med hinanden under en byggeproces.
Der er derfor behov for, at der bliver skabt bedre og mere udbredt undervisning i byggeprocesser, som involverer alle akt√łrer, og dermed ogs√• henvender sig til og inddrager h√•ndv√¶rkerelever og arkitektstuderende.”

Introduktion af spilbaseret læringkilde
“Et middel hertil kan v√¶re l√¶ringsspil, der allerede anvendes som p√¶dagogisk v√¶rkt√łj andre steder i det danske uddannelsessystem. Forskning viser, at de l√¶ringsm√¶ssige resultater ved at bruge l√¶ringsspil generelt er gode. Det skyldes dels at kombinationen af viden, leg, konkurrence og direkte involvering skaber en h√łj grad af motivation, og dels at eleverne og de studerende gennem spil kan pr√łve kr√¶fter med de forskellige fag-ligheder, der indg√•r i renoveringsprojekter.

Med et m√•l om at sikre, at s√• mange af de kommende akt√łrer inden for byggeriet som muligt f√•r en grundl√¶ggende forst√•else for planl√¶gningskompleksitet og andre vigtige aspekter i byggeprocessen, igangs√¶tter Grundejernes Investeringsfond og Realdania, inden for rammerne af udviklingsinitiativet Renovering 2010, nu udviklingen af et digitalt, internetbaseret l√¶ringsspil, kaldet ‚ÄĚBensp√¶nd‚ÄĚ. Spillet vil kunne spilles b√•de klassevis og p√• tv√¶rs af de forskellige uddannelser.

‚ÄĚMed det nye initiativ h√•ber vi at kunne bibringe de byggefaglige uddannelser et nyt l√¶ringsv√¶rkt√łj, der kan give elever og studerende en generel bedre forst√•else for de pro-cesser, der foreg√•r p√• en byggeplads, s√• ikke alt dette f√łrst skal l√¶res, n√•r de er f√¶rdiguddannet‚ÄĚ, siger Graves Simonsen fra Renovering 2010.

‚ÄĚVi ser det som en interessant udfordring at v√¶re med til at skabe nye l√¶remidler til en del af uddannelsessektoren, som vi ikke tidligere har haft s√• megen kontakt med. Det giver os til geng√¶ld en mulighed for at se p√• tingene med friske √łjne‚ÄĚ, siger Morten Misfeldt fra Danmarks P√¶dagogiske Universitetsskole, der bliver projektleder i det nye initiativ. 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/rasmusbronnum.dk/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Reply