"TRYG – Det Levende Hus" (JJW)

Arkitekter er ikke reklamefolk
Arkitekter er ikke de bedste til at reklamere for sig selv. Men det er nu også meget naturligt, når det indtil for ganske få årtier siden, rent faktisk var branchemæssigt besluttet at arkitekter ikke måtte konkurrere i form af reklame.

Vi snakker meget om at vi til tider er en smule langt væk fra den endelige slutbruger, og måske er det derfor at vi – når vi selv reklamerer – laver helt anderledens reklamer end den som TRYG har lavet med filmen “Det Levende Hus”. En film der fortæller om deres super super moderne organisation i relation til deres nye hus tegnet af JJW. Filmen har ikke en filmform, som den arkitekter ville have valgt hvis de selv skulle instruere den, men den rammer helt sikkert et bredere publikum end DEZEEN og diverse bygherrer.

[Jeg valgte da også den med engelske undertekster, da den virker lidt mere cool, haha!] 

0 Replies

  1. Tore Svar

    Sjovt indspark i diskussionen om arkitekter som sælgere (desværre et stort område som ikke bliver diskuteret meget…)

    Egentlig mærkeligt at ikke flere tegnestuer (hvis nogle overhovedet) laver lignende film med netop (slut-)brugeren i fokus, nu når der bliver snakket så meget om netop denne.
    Gad vide om JJW overhovedet ved videoen findes – og for den sags skyld bruger den i deres salgsarbejde. Det er da en fed reference at kunden er så glad for deres hus at de har lavet en film om det – hvor mange gør lige det!

    Alle (!) ved jo at det letteste salg er der hvor sælger og køber minder meget om hinanden, så hvorfor ikke bruge tilfredse kunder som sine sælgere.
    Det må være ‘the oldest trick in the book’ (salgshåndbogen)…
    …men på den anden side tror jeg ikke der mange arkitekter som har kigget (eller har tænkt sig at kigge) i den store salgshåndbog 😉
    (på nær lige Bjarke Ingels – tror den mand kan alle trickene uden ad :)

    • Rasmus Brønnum Svar

      Hej Tore. Helt enig.

      JJW kender sikkert helt fint til videoen. Det gør ihvertfald deres super skarpe kommunikationsrådgiver og sociolog Søren Houen Schmidt (indehaver af Rekommenderet –

    • http://www.rekommanderet.dk
    • )

      RB

      • Søren Houen Schmidt Svar

        @tore: kan kun bekræfte, at de kender til filmen hos JJW, hvor de med rette er meget glade for den; det er jo rigtigt stort, når bygherren vælger at lave en sådan film. Jeg er også helt sikker på, at JJW nok skal vise filmen til potentielle kunder og samarbejdspartnere.

        @rasmus: helt enig i dine betragtninger; det er stadig lidt grænseoverskridende at spørge bygherren og brugerne om de vil medvirke i virksomhedens markedsføringsmateriale; også selvom man har lavet noget super anbefalelsesværdigt. Forøvrigt tak for de pæne ord!

Reply