Forside

Carsten Thau: 'Arkitekturen som tidsmaskine'

BEBOELSE / PARIS – STORBYEN / DET ANTIKVARISKE – SAMLEREN / LABYRINTISK TID / AVANTGARDEN – BROEN MELLEM NUTID OG FREMTID / MENNESKE-AUTOMATEN – DEN MEKANISKE TID / EFTERTID – MODERNITET OG METAFYSIK

Arkitekturen som tidsmaskine
Man føler lidt at Carsten Thau, professor i arkitekturens teori og historie på arkitektskolen i København, næsten lige er udkommet med sin tidligere bog Filosofi & Arkitektur i det 20. århundrede. Men nu er han på banen med endnu en dejlig tyk bog, der indeholder mange genkendelige temaer og tværfaglige vinkler, som sammenfletter Carstens utallige [meget lange] og dejligt ‘vilde’ forelæsninger på arkitektskolen – oprindeligt i Århus, og siden hen i København. Denne gang undersøger Carsten hvordan tiden, det allermest flygtige, kan finde nedslag i noget så robust og håndgribeligt som arkitektur. Du kan læse en femstjernet anmeldelse på kpn.dk, der slutter med ordene: “(…) Thau viser sig atter som en af landets mest belæste og skarpsindige æstetikere.”

…og så er den billig – sølle 270 kroner for 560 sider! Pt. kan jeg kun se at du kan købe den på biblioteket på Arkitektskolen i københavn, eller i boghandlen på Arkitektskolen i Århus [hvor jeg selv har købt den]

Her er et teaser udvalg af de billeder som knytter sig til bogens kapitler:
[slideshare id=4629537&doc=carstenthau1-100627140958-phpapp02]
Nedenfor har jeg indsat hele indholdsfortegnelsen, for at give en fornemmelse af bogens opbygning og indhold:

INDHOLD
Forord
Indledning

BEBOELSE
1. Boligen i tidens tegn – domesticering, beboelse, hjem
2. Disciplinering og uhygge – boligens indre og ydre grænser
3. Rummet taler – hjemfalden, John Singer Sargents portræt af Edward Darley Soits døtre

PARIS – STORBYEN
4. Tidslomme og galleri – passagernes arkitektur
5. Gadens uendelige vibrationer – storbyen som perpetuum mobile, de parisiske boulevarder i maleriet

DET ANTIKVARISKE – SAMLEREN
6. Piranesis fængsels fantasier og det skrækkeligePiranesis arkæologiske romantik og skræk genren the Gothic
7. Det umådelige i tid og rumPiranesi mellem det “barokke paradigme” og nyklassicismen og hans stilling i forhold til samtidens teorier om det skønne og det sublime
8. Inreriører som verdens rearer John Soanes hus og museum i London
g. Den magiske genstand om samlerens lidenskab i relation til kunstnerisk praksis med udgangspunkt i nogle motiver hos Walter Benjamin

LABYRINTISK TID
10. Forvirringens eufori og den genfundne verden tidens og rummets foldninger i labyrinten
11. Minotaufus på Markuspladsen om Venedig og det labyrintiske
12 . Tiden synker sammen til rum “More human than human” – omkring Ridley Scotts kultfilm Blade Runner

AVANTGARDEN – BROEN MELLEM NUTID OG FREMTID
13. I tegningens laboratorium Chernikov – mestertegneren i den russiske konstruktivisme
14. Bauhaus eller menneskets frigørelse gennem arkitekturen
15. Mere Mies nogle betragtninger over Ludwig Mies van der Rohe, forestillingen om Tids ånden og hans stilling inden for avantgardekunsten
16. Neue Nationalgalerie Berlin – strukturens monumentalitet i fraværets tempel

MENNESKE-AUTOMATEN – DEN MEKANISKE TID
17. Bevægelsens ur-tidandroide, automat-menneske. robot
18. Forsinkelsen i glasset bodybuildings og andre byggerier

EFTERTID – MODERNITET OG METAFYSIK
19. Et felt af kollisioner den permanente ustabilitet i Bernard Tsehumis Pare de la Villette
20 . Identitet, krop og krystal i Olafur Eliassons åbne rumdannelser
21. Ten Million Stories in the Naked City elementet. sprogspillet og det hjemløse billede – en postmetafysisk linje i amerikansk arkitektur efter 2. verdenskrig
22. Funktionalismens genkomst neo-funktionalismen som arkitektonisk perfektion
23. Himmelkuglen – makro interiører – verdenshuset arkitekturens stilling før og nu i forhold til kosmos. Gud og den universelle bevægelse i verdensaltet

NOTER OG LITTERATUR 

Reply