1245755205

Ph.d.-forsvar: "On the Nature of Trends" (7. juni, kl.13)

Mandag den 7. juni 2010, kl. 13.00 inviterer Danmarks Designskole til offentligt ph.d.-forsvar af afhandlingen “On the Nature of Trends: A Study of Trend Mechanisms in Contemporary Fashion” af ph.d.-studerende Maria Mackinney-Valentin (medindehaver af Trendbox og den meget nyopstartede blog Trendforsker.dk)

Hvor: Danmarks Designskole, Festsalen, Strandboulevarden 47, Kbh. Ø (se kort)
Hvornår: kl 13.00 – ca. kl 16.00, læs dagens Program

Afhandlingen undersøger, hvorfor og hvordan trends i samtidens mode skifter, og kommer med et bud på en ny teoretisk model, der kan beskrive trendmekanismer på de fragmentariske præmisser, der kendetegner modebilledet i dag.

I arkitekturens verden sammenlignes mode[luner] og trends næsten altid med det at være umoden eller overfladisk – det er arkitekterne vist pænt enige om. Eller de er i hvertfald enige om at en Arkitekten har mere fat i den basale, grundliggende mening med meningen end f.eks.  Indretningsarkitekten der laver Michael Jackson lystrapper, bare fordi det er super fedt…lige nu.

I vores branche er der nu masser af berøring med mode og trends. Men det er ikke noget vi snakker så meget om, og at sige at noget er ‘mega fedt’ er ikke noget der er helt så typisk på tegnestuerne, som man skulle tro. Så derfor bruger vi måske ordet ‘tendens’ i stedet for, da det foregiver et mere retrospektivt og tilbagelænet syn på hvad der rør sig derude lige for tiden. Men jeg synes stadig der er noget arkitekterne kunne lære fra en der har kigget mere teoretisk på fænomenet ‘mode’.

[issuu width=700 height=500 backgroundColor=%23222222 documentId=100812195148-29a7415641a34891a084bb26aa3be785 name=naturetrends username=danmarks_designskole tag=research unit=px id=3f3f9d2b-5e9e-f9a7-cb9e-0b979f0dff3e v=2]

Hullede jeans og skovmandsskjorte. Miami Vice og slikfarver. Tribal og seneste omgang hippie chic. Moden kan se ud som om den løber så stærkt, at den er ved at spænde ben for sig selv og ikke mindst forbrugerne. Men er det virkelig sådan det hænger sammen, eller skifter trends i virkeligheden meget langsomt gennem en række mutationer? Det er et af de spørgsmål jeg prøver at forklare gennem min trendforskning. Selvom der er trends i alt fra frikadeller til forsknings, er moden stadig det sted trends skifter tydeligst. Derfor er moden også det oplagte udgangspunkt for trendforskning. Men modens potentiale som forskningsområde ligger også i, at vi bærer tøjet på kroppen og derfor helt bogstaveligt investerer noget af os selv i trends. Samtidig er der en milliardindustri, der er afhængig af at moden skifter, og det tilføjer nye dimensioner og potentialer i at forske netop i modetrends fremfor fx trends i arkitektur. Trendforskning handler ikke om at forudse, om det bliver prikker eller striber til næste sæson. Det handler om at forstå, hvordan vi bruger trends til at skabe identitet, til at kommunikere med hinanden og til at forstå verden omkring os. Derfor er trends også et effektivt værktøj til at optimere en produktudvikling, forstå markedsbevægelser eller kickstarte en innovativ arbejdsproces. Min afhandling er tænkt som en værktøjskasse, der netop kan operationaliseres i forhold til re-branding, strategi og kommunikation indenfor mode- og designindustrien.

Kilde: Trendforsker.dk, Trendbox.wordpress.dk, Dkds.dk, Karch.dk
 

Reply