AUGREALITY_rt

"Reality 2.0" – hvor bliver arkitekterne af?

.

REALITY 2.0

Virkeligheden [Reality], som vi kender den, er færdig. Velkommen til virkeligheden 2.0 Рhvor internettet er allestedsnærværende [ubiquitous], og Verden er skovklædt med oplysninger.

– Oversat fra artiklen Reality 2.0 i Iconeye

I denne nye Verden kan du se en bygnings Wikipedia side bare ved at kigge p√• den. Men ogs√• en Flickr fotoserie med billeder indefra, websider for de virksomheder der bor til leje, de offentlige Twitter feeds fra mennesker der arbejder der, cirkul√¶re sk√¶rende omr√•der med de utallige gratis Wifi netv√¶rk i bygningen. I lobbyen vil du se h√•ndskrevne beskeder med vurderinger¬†fra andre bes√łgende og brugere hvor de anbefaler n√¶rliggende caf√©er og, at du skal tage trappen fordi elevatorerne er langsomme. Der er ogs√• en besked som det kun er dig der kan se, fra den ven du er kommet for at m√łdes med, der siger du bare skal tage plads – hun allerede ved, du er her.

“Augmented-reality drop-down menus are the Gothic ornamentation of tomorrow.‚ÄĚ

Intet af denne ekstra information er virkelig synlig Рdu kan kun se det ved at holde din mobiltelefon op foran dig. Dette er augmented reality (AR) Рet resultat af en række hurtigt udviklende teknologier, som vil give os mulighed for at se altverdens data, hvor det er mest nyttigt for os Рud i Verden. Det er et system der har potentialet til at ændre den måde vi ser og interagere med alt fra apparater til bygninger Рog måske vigtigst af alt Рselve byen.

“Vores fysiske verden er dokumenteret p√• internettet, via Google Maps og via Flickr,” siger David Sweeney, industriel designer, der har udviklet en prototype af et AR system. “Der er oplysninger om hver enkelt fysisk sted p√• jorden. Og det er muligt at denne grafik eller information kunne l√¶gges som et filter p√• vores opfattelse af verden, og vi vil selv kunne bestemme i hvilket omfang. Det hele handler om at udviske linjerne mellem den virkelige og virtuelle verden. “

РEn lille film af Keiichi Matsuda der omhandler de konsekvenser som ny teknologi vil få på vores rumlige perseption.

AR samler en r√¶kke forskellige teknologier for at opn√• denne effekt. Det kr√¶ver en anordning der ved hvor det er – som regel ved hj√¶lp af Global Positioning System (GPS) – og en anordning, der ved, om det er peger mod nord eller syd, eller ned eller op. Denne enhed har ogs√• brug for en internetforbindelse, en sk√¶rm med et videokamera og et grafikkort kraftigt nok til at vise information i realtime. Alle disse teknologier har eksisteret i et stykke tid, men f√łrst for nylig er de blevet samlet i en enkelt, b√¶rbar enhed – den nye generation af smartphones, s√•som Apples iPhone og Googles Android.

Efterh√•nden som disse telefoner har fundet vej til et stigende antal af lommer, er de f√łrste AR programmer dukket op. I april lancerede Google¬†Latitude, et program til Android, s√• du kan sende din position til dine venner, og samtidig lader dig se deres placering – lidt som Facebook, bare p√• et kort. Siden da er de to f√łrste AR “browsere” er dukket op til Android – Layar.eu og Wikitude, som begge kan fremvise diverse real-time lag af information vha. telefonens kamera. Hvis du f.eks. har en telefon der k√łrer Wikitude, ser du den samme gade foran dig, men den er nu belagt med relevante links til Wikipedia og Qype, og websites med restaurant- og bar anmeldelser. Andre applikationer har v√¶ret annonceret eller demonstreret, s√•som Twittaround, der viser et levende billede af hvad de n√¶rmeste brugere af microblogging sitet Twitter siger, og London Tube, som vil g√łre opm√¶rksom p√• den n√¶rmeste metrostation i London. Begge blev tilg√¶ngelig p√• iPhone i september 2009.

Noget der er endnu mere interessant er den m√•de, augmented reality (AR) vil kunne inds√¶tte levende 3D-lignende computer grafik direkte ind i gadebilledet. I 2009 s√• vi marketing kampagner for film som Star Trek: Enterprise (youtube ex.),¬†Transformers 2 og Avatar (youtube ex.) der begge gjorde brug af AR applikationer til din hjemmecomputer. Brugerne kunne f.eks. holde et papir ark op foran deres webcam, og p√• sk√¶rmen se sig selv manipulere en virtuel model af USS Enterprise. Disse real-time modeller vil snart blive tilg√¶ngelig for mobiltelefonen, siger Daniel Light, Head of Interactive p√• Picture Production Company, som byggede Star Trek og Transformers-programmerne: “Snart vil du v√¶re i stand til at hente et billede p√• din telefon kamera og derefter se det augmented p√• sk√¶rmen [med for eksempel et rumskib inkluderet] – vil du v√¶re i stand til at g√• rundt om det og se det fra forskellige vinkler.” N√•r d√©t virker, vil AR v√¶re i stand til at inds√¶tte stort set alt i din synsoplevelse af byen, s√•som computerspil personer eller skitserede, men endnu ikke udf√łrte, bygninger. “Man endda kunne fremdrive forskellige historiske begivenheder, der skete engang tilbage i historien, mens du er p√• stedet,¬†og opleve dem her i den virkelige Verden,” siger David Sweeney.

Det vil f√• store konsekvenser for den m√•de vi forst√•r arkitektur og de m√•der vi bruger vores byggede verden p√•. Eric Rodenbeck, en af hovedpersonerne i det San Francisco baserede interaktions- og designfirma Stamen, siger, at teknologien vil afslutte processen med at √¶ndre adf√¶rd, som allestedsn√¶rv√¶rende kortl√¶gning allerede er startet, hvilket giver os et helt andet forhold til den bym√¶ssige struktur. “Jeg ude p√• en g√•tur i dag, og jeg brugte min iPhone til at spore hvor jeg var, og jeg t√¶nkte ikke engang over det,” fort√¶ller han.” [AR] √•bner op for alle disse abstrakte og intense muligheder for hvad man kan g√łre, og det betyder ogs√• at der er ting du ikke l√¶ngere beh√łver at g√łre – At du ikke l√¶ngere beh√łves at t√¶nke p√• hvor du er. Okey, det g√łr man selvf√łlgelig, men du vil bare antage, at din telefon vil begynde at bippe hvis du er i et omr√•de med meget kriminalitet.”

P√• l√¶ngere sigt kunne AR f√łre til en effektiv “fusion” mellem internettet og Verden omkring os. Objekter og bygninger ville ikke bare v√¶re, hvad de umiddelbart er – de vil v√¶re portaler til en st√łrre Verden af data. “Den m√•de, jeg v√¶lger at se det p√• er at se arkitektur, kropslighed, som rygraden i informationen,” fort√¶lller Robert Miles Kemp, et arkitekturteoretiker og forfatter, der er talsmand for st√łrre progressive netv√¶rk og endda robot-milj√łer. “S√• uden den fysiske genstand, kan du ikke finde oplysningerne. Det er derfor AR er rigtig vigtigt for arkitektur – det er et ekstra lag p√• rummets kropslighed.”

“I √łjeblikket er arkitekterne n√¶sten ikke involverede i udviklingen af dette interaktive milj√ł – og det er noget der bekymrer Haque, der frygter at arkitekterne vil blive sat helt ud af spillet.‚ÄĚ

I mellemtiden vil smartphones snart blive endnu bedre til at genkende gaden og finde ud af hvor de er.Googles Streetview og foto-hosting-tjenesten Flickr har allerede skabt omfattende online-databaser med visuel information om hvordan steder ser ud, og programmer som Microsofts Photosynth kan vha. tusindvis af 2D-billeder opbygge detaljerede 3D-modeller af steder. “Vi kan allerede se et scenario, hvor vi blot ved at rette et kamera mod vores synopfattelse af verden, det vil anerkende hvor vi er, hvilken orientering det har, og linke os til de oplysninger der er forbundet med denne placering,” siger Sweeney, som har opbygget nogle af de grundl√¶ggende wayfinding systemer, der fort√¶ller hvor de er ved at l√¶se RFID-chips eller anerkender QR-koder– klods ideogrammer indlejret i tegn, der kan afl√¶ses af kameraer. Men chips og koder er en meget grundl√¶ggende m√•de at aktivere AR. “QR-koder er absolut stenalderteknologi. Det er den mest grundl√¶ggende byggesten i denne teknologi,” siger Light. “Der er intet der forhindrer et stykke software i at genkende bygninger, p√• samme m√•de som at vi ogs√• har software der kan genkende ansigter.”

Ideelt set s√• skal dette lag ikke kun v√¶re et passivt¬†tag-selv-bord af oplysninger, men det skal muligt for brugeren selv at √¶ndre og tilf√łje – ligesom Wikipedia hvor man, i teorien, selv kan man tilf√łje. “Det handler om at have en ovenp√•-liggende ramme hvor folk s√• kan efterlade beskeder eller noter p√• … folk kan efterlade nogle spor af sig selv,” siger Usman Haque,fra¬†Haque Design & Research. “Og hele pointen i et augmented reality system er den form for magi det tilf√łrer – den f√łlelse af magi det bringer til den rumlige oplevelse.” Haque er skaberen af Pachube, en online formidlingssite af oplysninger om bestemte steder – f.eks. data fra vejrstationer, termostater og forurenings monitorer – der¬†g√łr det nemt for folk at bygge deres egne AR applikationer.

Men hvad vil v√¶re resultatet af at leve i denne data-fyldte milj√ł? Matt Jonesser den samme effekt, som mobiltelefonen havde, da den f√łrst dukkede op. “Vores arrangementer bliver mere flydende. Som f.eks n√•r vi nu siger ‘Jeg ringer til dig n√•r jeg er i omr√•det, og s√• finder vi ud af hvor vi skal g√• hen’,” siger han. “Det vil stadig v√¶re en af de helt store forandringer, som dette [AR] vil indeb√¶re.” Hele omr√•der af den menneskelig interaktion er genstand for store forandringer i takt med at gammel adf√¶rd d√łr og nye opst√•r. Rodenbeck fra Stamen, siger, at han har h√łrt om en app kaldet Grindr, som hj√¶lper homoseksuelle m√¶nd med at m√łdes for at have tilf√¶ldig sex. “Det er en real-time hook-up maskine,” siger han. “Du f√•r et landskab af, hvem der √łnsker at knalde indenfor 10 blokke af dig … du beh√łver ikke engang at vide hvor barerne ligger l√¶ngere.”

I √łjeblik er arkitekterne n√¶sten ikke involverede i udviklingen af dette interaktive milj√ł – og det er noget der bekymrer Haque, der frygter at arkitekterne vil blive sat helt ud af spillet. “Produktionen af det vi kalder arkitektur bliver idag udf√łrt af andre end arkitekter,” siger han. “Oplevelsen af rummet er mere og mere styret af teknologer.”


N Building i Tokyo. Den f√łrste Augmented facade

I takt med at disse teknologier udvikles er der mulighed for at effekten p√• den “un-augmented” virkelighed kan v√¶re skadelig. Efterh√•nden som der kommer mere skiltning og reklamer der er rettet mod at aktivere og udl√¶se et AR indhold – f.eks. ved at inddrage QR-koder – kan byen se mere og mere forvirrende ud for et ikke-augmented √łje. “Allerede nu ser vi ofte i Japan, reklameskilte hvor en tredjedel af skiltet reklamerer med et nyt TV-show vha. store blokke af QR-kode – Dvs. en tredjedel af plakaten er blevet ul√¶selig for mennesker,” siger Matt Jones, kreativ design leder i r√•dgivningensfirmaet Schulze & Webb. “Vi kommer h√łjst sansynlig til at se mindre og mindre information i den virkelige Verden, der rent faktisk er l√¶sbar for mennekser. Istedet vil vores verden blive maskinl√¶sbar.”

Daniel Light t√¶nker tanken videre, og mener at vi kunne komme til at savne den relativt enkle √©t-lags-verden: “G√• ud og nyd din un-augmented reality mens du kan, fordi snart vil alt blive augmented p√• den ene eller den anden m√•de. Og der er noget trist over det.” Jones tilf√łjer dog, at det er usandsynligt at √¶ndringen vil blive radikal: “Det er vil stadig v√¶re langt lettere for os, at modtage vores signaler fra udformningen af byen end det er fra AR udstyret – AR er vil v√¶re et lag ovenp√•, det vil v√¶re en del af kompositionen af det der bliver bygget.”


– Et af de nyeste sm√• spil til iPhonen. Spil som disse er applikationer der ofte ‘leger’ sig frem til hvad AG kan [og er]…men n√•r Playstation teknologerne pludselig er specialisterne, s√• skal man r√•be ekstra h√łjt hvis ikke vores Verden [kun] skal blive et arcade-spil. 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/rasmusbronnum.dk/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

0 Replies

  1. Rune Huvendick Jensen Svar

    ja ved ikke hvor arkitekterne bliver af men måske handler det om at de her teknologier på sin vis handler om hvordan vi oplever vores omgivelser og at de færreste arkitekter ser sig selv som en del af oplevelsesindustrien?

    Anyhow – det er sp√¶ndende at teknologierne nu er ved at havne i forbrugernes lommer fremfor kun at bo hos forskere og kunstnere – her en artikel jeg skrev om emnet i 2004: “Tilbage til Virkeligheden” – http://www.itu.dk/~huvendick/Tilbage%20til%20virkeligheden.doc

    • Rasmus Br√łnnum Svar

      Hej Rune. Jeg tror nu at arkitekterne netop er en del af oplevelsesindustrien…alts√• forst√•et, som at arkitektur er oplevelser. Man kunne jo s√• sige at med AG teknologien s√• kommer der jo bare endnu flere oplevelser [eller magi].

      Lige nu s√• er det rigtigt at vi kalder dem for teknologier. Men det er noget der rykker ved helt grundliggende begreber som: tid, sted, unika, materialitet, skala og krop. Der er s√• meget sm√¶k p√• udviklingen, at det ikke l√¶ngere er ‘noget andet’.
      Jeg havde en lille diskussion forleden, om hvorn√•r vi alle vil kunne √łnske os en data-b√¶rende kontaktlinse til jul, hvor det idag er en iPhone. S√• kan man have en form for ‘green-screen’ v√¶gge derhjemme, der g√łr det muligt at √¶ndre farven dine v√¶gge er malet. Eller din k√¶reste kan g√• fra m√łrkh√•ret til blond p√• et sekund. Er man syg, s√• bliver man p√•lagt en lille cirkel omkring sig, s√• dem i bussen kan holde afstand. Det er slut med at komme for sent, for afstande er ikke l√¶ngere konstante. De m√•les i tid sat i forhold til din fart og din position og aftegnes i tal p√• overfladerne. S√• hele diskussion om ’stedet’ g√•r hurtigt hen i retning af en hyper dynamisk rumomfattelse.

      …Det er med nye pr√¶misser at vi vil snakke om ting som unika, autonomi eller f√¶lles forst√•else, n√•r vi alle kan udvide/indskr√¶nke vores sanser. Ser en facade grim eller m√¶rkelig ud, ja, s√• er det nok fordi du ikke har opdateret til Flash v.2018. S√• “virker” den ikke!!

      Det hele er noget m√¶rkeligt noget – men det skal nok blive endnu vildere end vi overhovedet kan forestille os. Det eneste vi mangler er at [ogs√•] arkitekterne kommer igang med at definere hvor der ligger muligheder der udvider de arkitektoniske oplevelser…og hvilke der vil begr√¶nse.

      Vh Ras

  2. Rune Huvendick Jensen Svar

    Hej du

    Jeg er meget enig – b√•de i at arkitekturen (ogs√•) er en del af oplevelsesindustrien og i at vi ikke b√łr forst√• det her ‘bare’ som nye teknologier men grundl√¶ggende som en ny form for ‘v√¶rensbetingelse’, som vi vist kaldte det i vores speciale engang. Eller sagt p√• en anden m√•de – den teknologiske udvikling vil skabe en ny m√•de at v√¶re til stede i tid og rum – og det b√łr arkitekter selvf√łlgelig tage med i deres overvejelser – nogle har da ogs√• forst√•et det. Eks. har jeg h√łrt Ole Bouman fra Nai tale passioneret om emnet og herhjemme har eks. Kollision og MAPT gjort sig en del p√• omr√•det – selvom Kollision ikke bygger huse, men mere arbejder med kommunikation og proces: http://www.dac.dk/visEmneside.asp?artikelID=3738

    Teknofilosofiske n√łrder finder mit speciale her: http://www.citynova.org/text/duu.pdf

  3. Kristoffer Svar

    Interessant indl√¶g, Rasmus. Dejligt up-to-date og ‘mindbending’. Personligt gl√¶der jeg mig utroligt til, at alle dimensioner af The Matrix sl√•r igennem og bliver consumer-produkter p√• linje med hulahopringe og muleposer. S√•ledes ville borgerne herhjemme f√• en k√¶rkommen mulighed for at f√• en trippet, oplevelsesm√¶ssig vinkel p√• alt det r√łvsyge byggeri, der er at finde over hele landet. Det er sgu n√¶sten for meget at forlange, at arkitekter skal vide noget som helst om AR og QR, n√•r de ikke engang f√•r lov at bygge / kan bygge noget interessant byggeri. Fremtiden begynder i virkeligheden! ūüėČ

Reply