Lost in Translation

Hvad består en tegnestue egentlig af?

.

Rem koolhaas kommer gående på en byggeplads. Han møder en mand i hvidt arbejdstøj og spørger: “hvad laver du?”, og manden svarer: “Jeg lægger sten på sten på sten.” (opgave)


Koolhaas går lidt videre og møder så endnu en mand i hvidt tøj og stiller ham samme spørgsmål, og manden svarer: “Jeg bygger en mur, der skal være X meter høj og Y meter lang”.
(mål)


Lidt længere fremme møder han en tredje mand i hvidt arbejdstøj og stiller ham det samme spørgsmål, og manden svarer: “Jeg bygger et hus, hvor jeg lige nu er ved at finde ud af, hvor mange vi skal være om at bygge huset for at blive færdige til tiden”. (strategi)


Koolhaas forsætter og møder en fjerde man i hvidt arbejdstøj og stiller ham samme spørgsmål, og han svarer: “Jeg bygger en kirke, og når jeg engang får et barnebarn, vil jeg vise den frem og fortælle, at den har bedstefar bygget”.
(mission)


Til sidst møder Koolhaas en sidste mand i hvidt arbejdstøj og stiller ham det samme spørgsmål som de fire foregående, og manden svarer: “jeg bygger et rum for ånd og sjæl”. (værdier)

.

Når man læser den let pimpede historie ovenfor, så er det jo super let at forstå. Men alligevel er det svært for rigtig mange ansatte arkitekter at forklare hvad deres arbejdsplads bygger på, og arbejder henimod…eller hvordan de så lige selv skal planlægge deres fremtidige karriereudvikling. Det nytter jo ikke at det er ledelsen der fortæller hvordan de skal udvikle sig (hver gang). Oftest finder man tegnestuens værdigrundlag og egentlige mission på første side i personalehåndbogen…og undtagelsesvis på websitet. Det hele kan ofte lyde meget  meget rigtigt…men alt for ofte er der ikke den store forskel tegnestuerne imellem. Og hvis der endelig er beskrevet noget virkelig unikt, så er det mere reglen end undtagelsen, at det ikke er indarbejdet i tegnestuens organisation!

Her til morgen kan vi fx se, at CF. Møller er valgt til FN´s klimakampagne (se filmen “CF Moller – Designing the buildings of tomorrow, today”)- Ingen tvivl om at det forstærker medarbejdernes selvopfattelse. Bæredygtighed er også i CF. Møller blevet en del af grundværdierne, og der følger en lang proces før at værdigrundlaget bevæger sig ned gennem organisationen til mission, strategi, målsætning, og endeligt, den enkelte opgave….Men men, man kan sige at processen er endnu længere før at man kan vende hele remsen på hovedet og medarbejderen virkelig kan se og forstå sine egne opgaver i forhold til målsætning, strategi, mission, og endeligt, tegnestuens grundlæggende værdier!! Det kræver gennemsigtighed og medindflydelse – og det er ikke noget vi ser meget af i branchen! (og nej, det er ikke nok at det hedder sig, at vi har “fladt hieraki” på tegnestuen!!)

Tegnestuerne efter en krise
En af de ting som den såkaldte krise har sat fokus på, er hvor vigtigt det er for en tegnestue at have de rigtige medarbejdere og især dem med de rigtige kompetencer (Rette medarbejder på rette plads på rette tid) – man kan sige at firmaerne lige nu trækker vejret gennem et sugerør alt imens de prøver at løbe hurtigere for at få nogle opgaver i hus. Og der er vist ingen tvivl om at medarbejderne (også) betaler deres del af prisen!

De fleste arkitektfirmaer har i de sidste 4 år – de såkaldte “gode tider” – investeret i nye lokaler, nye maskiner, der var arbejde til alle og overskud til at satse på nye markeder. I top tempo har vi optjent flere mdrs afspadsering hvert år…men MUS (MedarbejderUdviklingsSamtalerne) havde stadig en tendens til at ryge i svinget! Hvorfor virker denne del af arkitektfaget så sindsygt dårligt? Hvorfor er det stadig svært at få en velkomponeret stillingsbeskrivelse, som kan sammenholdes med dine videre udviklingsmuligheder. Hvorfor er det svært gennemskueligt hvordan man kan avancere i virksomheden – gøre sig uundværlig. Nytter jo ikke noget hvis over halvdelen af de ansatte er enten sagsarkitekter eller associerede partnere! Og stadigt flere føler sig på glat is når prikkerunden går igang – er de købt eller solgt? eller fyres der kun ud fra hvem der ingen opgaver har pt? For mange er det dybt umotiverende og med en følelse af at arbejde i blinde. Og jeg er sikker på at der en forbindelse mellem denne situation og det resultat jeg for få måneder siden fik på spørgsmålet: “Arkitekt: ansat eller selvstændig(75% går faktisk efter at blive selvstændig!?)

Medarbejderne er vist nok stadig det vigtigste
De større tegnestuer har efterhånden fået sig en HR- Human Resources ansvarlig – en der på ledelsesniveau skal rådgive ledelsen til at tænke medarbejdernes kompetencer ind i tegnestuens mål, visioner og strategier…og omvendt!. Som udgangspunkt er det vigtigt at tegnestuens mission og værdier synliggøres for medarbejderne! Hvis du ikke selv har den opfattelse af HR, så er det fordi at netop denne stilling ofte indskrænkes til en administrativ rolle der kun sørger for rekrutering og opsigelse. Flere tegnestuer har for tiden obs på videndeling (eller mangel på samme), men det kunne være fint at starte med en videndeling af hvad tegnestuen egentlig er, gør og vil – læs fx Lars Kolinds idé liste til hvordan nye medier kan tages i brug: “HR og Blogging”. Det er nu engang vigtigere at den famøse tegnestuehåndbog bliver kommunikeret og løbende opdateret, end at hver tegnestue har et eget in-house Byg-Erfa!…jeg vil gå så langt, som til at sige, at det rent faktisk ikke kan lade sig gøre før ledelse og medarbejder har fuld forståelse for hinanden!

Den bedste arbejdsplads
Idag kom 2009 resultatet for hvad der er Danmarks bedste arbejdsplads – Great Place to Work. Desværre har vi endnu ikke set nogle arkitektfirmaer heriblandt. Går man lidt tættere på metoden bag undersøgelsen, så er den delt i to dele: 1. Kulturprofil (spørgeskema til ledelsen), 2. Trust Index (et medarbejdsspørgeskema, der måler niveauet af troværdighed, respekt, retfærdighed, stolthed og fællesskab). Altsammen det der skal til for at du kan yde dit bedste (og er motiveret til at yde dit bedste). 

Reply