Dirty_Arne

10 gode måder at sabotere din karriere på

Dirty_Arne

– Hvis du ikke selv kan gætte hvilken kendt dansk arkitekt arbejdsgiver jeg har puttet op i Dirty Harry, så tryk på billedet!

10 gode måder at sabotere din karriere på!

Rigtig mange arkitektkolleger vil komme ud for et jobskifte, hvis ikke allerede, inden for det næste års tid. Nye kolleger, nye opgaver og en ny ledelse!. På det svenske website chef.se, fandt jeg en helt okey artikel om de forskellige faldgrupper en karriere kan snuble over. Den kommer her i, godt og vel, ren oversættelse:

1. Kopiér en anden

At have rollemodeller er godt, men at forsøge at gøre sig selv til en du ikke er, er aldrig lykkedes.

Dit forbillede er måske en kollega der er super spontan, udadvendt, der griner og taler højt, skyder med hurtige ideer og springer op på skrivebordet for at give en tale når tegnestuen har vundet en konkurrence. Men du er måske i virkeligheden mere til low-key samtaler og fungerer bedst i mindre grupper, hvor du i langt højere grad kan holde styr på detaljer og fakta.

Byg istedet videre på dine egne grundforudsætninger! Du kan stadig blive en storartet, troværdig og vellidt kollega. Muligvis kan du tweeke din personlighed en smule, men forsøg ikke at lave om på dig selv!

2. Kiss Ass!

Det er aldrig lykkedes at smigre sig frem i køen!.

Dig og dine egentlige kompetancer (eller mangel på samme) vil blive sløret, og risikoen er at du måske allerede her er på vej til et “tak-for-støtten” leder job der ikke passer dig. Og herfra er der ikke langt til enden på din (såkaldte) karriere.

3. Vær SUPER dygtig og SUPER flittig

Du behøver altså ikke at være helt utrolig dygtig. Det fremmer ikke karrieren. Træk ned i tempo, øg istedet din egen “tanke-tid” – arbejd på at være moderat god og super smart.

4. Udfordrer din chef…dagligt!

“Det er en alt for almindelig fejl, at man viser sig for dygtig for hurtigt,” siger PR konsulent Paul Ronge. “Chefen føler du er en trussel, og det ender altid med en eller anden form for straf.”

“Det er bedre at tage det lidt roligt og indse, at det er vigtigt at sikre sig, at din chef kan stå inde for det du gør. Er du dygtig er det kun godt for din chef…og dit team. Det går måske lidt langsommere, men det er bedre for dig, end hvis du hopper i på det dybe vand og sætter 450% ind fra start. “

Hvis din nærmeste chef er bange for fiasko, kan du skræmme ham med din entusiasme-bombe!

“I nogle organisationer dominerer der en kultur om at ‘du skal være moderat god”, siger træner Anki Bengtsson.

“Hvis du er alt for entusiastisk og stiler alt for højt og mislykkes, skal din chef rode sig ud af kattepinen overfor den øverste ledelse. Og det er noget enhver leder frygter. “

Den bedste taktik er at berolige den ansvarlige leder ved at fortælle hvad du ønsker at opnå, i små sikre skridt, og derefter gøre det. Når han ser at du når dine målsætninger, vil han føle sig sikker på dig, og du vil støt få mere ansvar og handlefrihed.

Vær også opmærksom på hvis du er specielt aktiv i fagforeningen eller som ansat opfordrer til undersøgelser om “Hvor tilfreds du er på arbejde?”. Det kan være en trussel for ledelsen og kan godt knække en karriere på den givne arbejdsplads. Gør det hvis du mener det er vigtigt, men vær opmærksom på risikoen.

Men nogle gange er der ingen anden mulighed end at skifte job, hvis den ansvarlige leder er bange for forandringer.

5. Tak ja til alle der byder op

Det er let at være smigret når du bliver tilbudt et job eller en opgave. “Wow. De har set mig. De tror jeg er god. “

Du kan helt sikkert gøre karriere ved at takke ja til invitationer. Men risikoen er, at det ikke er den karriere du i virkeligheden ønsker.

6. Sløs med din dokumentation

“Aah, så vigtigt er det vel heller ikke.” Lyder det som dig? Har du uafsluttede uddannelser. Kurser du har afsluttet, men ikke har papir på. Har du udført store projekter uden at have dokumentation på det? Siger du, “papir er blot papir, jeg ved mig selv, hvad jeg kan.”

Papir er vigtigt. Dokumentation er vigtig. Du ved hvad du kan, men vil du have en karriere, er det vigtigt, at andre også ved det. Det sidste du ønsker er at blive overhalet af en person, blot fordi han eller hun har indsamlet hver eneste lille papir, de har kunne opdrive.

7. Forsøg at være ensom og stærk

Haha! Ingen gør karriere på egen hånd. Det du har brug for, er en partner. Helst en, der er lidt ældre i sin karriere end dig selv. En som ved, hvordan det tingene (i virkeligheden) hænger sammen . Det kan være en mentor, en ven, en kollega på arbejdet eller en kollega i branchen.

8. Gab over alt for meget på en gang

Bestem istedet hvad du vil og sæt alle kræfterne ind på det!

9. Fej problemmerne ind under tæppet

Rigtig mange ledere smadrer deres karriere, fordi de ikke ved hvordan de skal håndtere konflikter. De er ofte selv ofre af uformelle ledere – og vil hellere gemme og feje tingene ind under gulvtæppet i stedet for at handle.

10. Drop kontrol over situationen og stil masser af krav

Du bliver tilbudt et chef job og føler dig enormt smigret. Det hele går storartet. Du er blevet udvalgt og er glad.

Så kommer virkeligheden. Din karriere går i hårdknude, fordi du fuldstændig har ignoreret at de ressourcer og kapaciteter, som giver dig mulighed for at gøre dit job, ikke er tilstede. Dit Dream job bliver istedet til et mareridt.

Et par spørgsmål – inden du siger ja til jobbet:

• Er der støtte fra ledelsen?

• Er der nogen større ændringer planlagt i firmaet? (Skal jeg afskedige 50 mennesker, jeg vil gerne vide på forhånd, please!)

• Hvem skal jeg henvende mig til, når jeg ønsker at viderebringe materiale til ledelsen?

• Hvilke økonomiske beføjelser har jeg? Hvilke beslutninger kan jeg tage? Hvilken magt har jeg?

• Er det mig, der træffer beslutningen om at ansætte ekstra personale i opgangstider?

• Er der andre i afdelingen der kan træffe visse beslutninger? Hvis ja – sig nej tak til jobbet.

Kilde: chef.se

Reply