beyond-crysis-crytek-talks-cryengine-2s-future-20080407022012845

Realtime Real vs. Realtime Game Engine

realtime

Realtime Real vs. Realtime Game Engine
Sony´s Bravia reklame for deres LCD skÌrme er nu engang super iorden. Gik dog rundt og troede at det var en computer visualisering lagt ind over reel film. Men nix!. En del af reklamefremstødet var selve eventen i, faktisk, at sende 250.000 hoppebolde ned af den stejleste gade i San Franscisco!! Pü den første film nedenfor kan du se reklamen og efterfølgende interviews og behind the scenes materiale. Ser liiige lidt farligt ud!

Mass physics
Men grunden til at jeg smider filmen op er pga en helt anden film hvor den oprindelige reklame er genskabt som rent 3D univers. “So what,” kan man umiddelbart tĂŚnke, “man kan jo efterhĂĽnden skabe alt i 3D”. Det er sandt nok, og der er ofte brug for lidt Mass physics (Mass action) for at ramme virkeligheden helt rent. Mass Physics vil sige at ethvert partikel eller objekt  agerer uafhĂŚngigt af de andre, samtidig med, at de kan lades med sĂŚrlige egenskaber (parametre), som fx. tyngdekraft, materialitet og kinetisk energi, “bevĂŚgelsesenergi”. Det er mange, rigtig mange, udregninger der skal sammenkøres pĂĽ en gang, og det vil tage tid, ik?

Realtime
Hvis vi lige vender tilbage til 3D filmen, og erfarer at det faktisk er en realtime game engine film i Cryteks cryENGINE2, sü er det straks mere imponerende. cryENGINE2 er implimenteret i computerspillet CRYSIS, og vi ville faktisk selv kunne køre simuleringen pü vores egen computer (det vil ikke lÌngere bare vÌre en film).

Se en filmoptaget simulering, nedenfor.

Virtual vs. Reel
Hvis den virtuelle verden skal interagere med vores reele verden, sĂĽ har vi brug for visse fĂŚnomelogiske oplevelsesparametre.  Krop og sansning skal forstĂĽ skala, stoflighed, interaktion og selvfølgelig de fysiske egenskaber…og det skal nu engang ske realtime – det er en forskel der gør forskellen.

beyond-crysis-crytek-talks-cryengine-2s-future-20080407022012845

Screendumb fra CryEnginens eget 3D program – Sandbox2 (se manual her)

http://www.youtube.com/watch?v=GDwoWnLSmO0
SONY Bravia 3D simulering…optaget i realtime.
(muligvis højere opløsning pü dette link)
http://vimeo.com/2927656
Et lille extra eksempel pĂĽ Mass Physics i CryEngine2

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/rasmusbronnum.dk/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Reply