afgang

AflÞb fra en udgÄet afgÊnger

afgang

AflÞb fra en udgÄet afgÊnger
Da Arkitektskolen for lidt over et Ă„r siden fik sig et nyt website, sĂ„ rĂžg hele den opsamling af online afgangsprojekter man havde samlet siden 2001 – de var der, men nu er de vĂŠk. Tilbage er de 10-15 afgĂŠngere der efterhĂ„nden gider at tage sig tid til udstille deres afgangsprojekt online tidligere indsendte ALLE deres afgangsprojekt. MĂ„ske det er udtryk for at afgĂŠngere og KA ikke har samme forstĂ„else af hvad den udstilling reprĂŠsenterer. Og specielt nĂ„r det har vist sig, at der er risiko for at det pludselig forsvinder!!

Allerede i begyndelsen da projekterne viste sig online, var det et stĂŠrkt trĂŠk for skolens ansigt udadtil, og jeg kan huske at flere aviser, omkring samtidig, begyndte at anmelde skolens afgangsudstillinger. Men for afgĂŠngerne var det ogsĂ„ en meget fin mĂ„de at sĂŠtte et aftryk for deres tid pĂ„ akademiet – det med at have gjort en forskel der muligvis med tiden vil vise sig at gĂžre en forskel.
Det var en bonus at alle afgÊngere efterfÞlgende kunne holde rede pÄ hvem det-nu-var-der-gik-pÄ-den-og-den-afdeling eller hvem det-nu-var-der-lavede-det-der-projekt-til-afgang. Hvorfor Arkitektskolen ikke engang har en officiel liste over dem som har taget afgang gennem tiderne er mig til stadighed en gÄde! At historik og stolthed ligger sÄ langt nede i mÄlsÊtningsbunken er meget kedeligt.

Hvordan ser KA det?
Jeg havde en kort telefonsamtale med arkitektskolens webadministrator, som fortalte at skolens intention med en online udstilling af afgĂŠngerprojekter, handler om at brande arkitektskolen…og ikke specielt de studerende. Jamen dog! Det dĂŠkker i det mindste det punkt i KA PLAN 2010 (Arkitektskolens strategiplan) , som siger: “Øge synligheden af skolens studieresultater gennem publicering og udstilling”.
Man bliver dog lidt trĂŠt indeni nĂ„r muligheder der ligger lige for, igen og igen, ikke udnyttes. I forvejen er afgang fra arkitekskolen, som at hoppe ud af et fly – det forsvinder meget hurtigt. Det fantastiske er jo bare, at vi har en arkitektstand som hele livet fĂžler en stĂŠrk forbindelse til Arkitektskolen.

Jeg lÊste Kulturministeriets Resultatkontrakt 2007-2010 (PDF), som er en form for fÊlles forstÄelse af  hvad arkitektskolen skal prÊsterere. Og her er der desvÊrre ikke fokus pÄ den enkelte arkitekts identitet og de ellers blÞde vÊrdier. Her er fokus pÄ fx. kontakt til erhvervslivet, udbrede forskning, internationalisere osv. Her er ikke noget med at skabe mulighedsfelter for de studerende og fÊrdiguddannede med videndeling, netvÊrk og, ja, glade dage!

Architectura Alumni
quote11Alumneforeningen Kubulus pĂ„ KĂžbenhavns Universitet er et mĂždested for nuvĂŠrende og tidligere studerende. Her kan du fastholde forbindelsen til universitetet, danne nye netvĂŠrk samt deltage i karriereorienterede aktiviteter og sociale events. Du kan ogsĂ„ opdatere din viden og deltage i spĂŠndende arrangementer, hvor du kan mĂžde nogle af tidens store personligheder.” (uddrag fra Alumni.ku.dk)

For fĂ„ Ă„r siden deltog jeg i en mindre indkaldt gruppe, som i AA/KA regi skulle diskutere hvilken identitet en “Kandidat Klub” for arkitekter skulle have,  og hvilke muligheder den kunne give videre!. Jeg har desvĂŠrre ikke hĂžrt noget til det siden, men husker at det faktisk var pĂ„lagt KA at etablere et sĂ„danne netvĂŠrk!

SĂ„ det er ikke helt galt i byen, at der skal fokus pĂ„ den enkelte arkitekt…ogsĂ„ efter de er fĂŠrdige! 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/rasmusbronnum.dk/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

0 Replies

  1. Rasmus Fasting Svar

    Jeg vil da gerne komme med en kommentar.

    Problemet bunder i manglende prioritering fra skolens side. Muligheden for at danne fora for debat vĂŠgtes ikke hĂžjt nok.

    NedenstÄende har jeg kopieret mit indlÊg fra skolen sÄkaldte dabatforum. Det handler om samme problemstilling, dog med en intern vinkel. Disse to sider kan nemlig ikke skilles ad, mener jeg.

    PĂ„ fire Ă„r er der skrevet 15 indlĂŠg i skolen debatforum. Disse tal taler for sig selv.

    Fra: Rasmus Fasting
    Sendt:14-06-2007 20:09
    Emne:

    KA-NET KAÂŽIK

    HVORDAN KAN SKOLEN BLIVE BEDRE?
    endelig fandt jeg ud af der er et nĂŠsten hemmeligt internt debatforum hvor elever kan tale sammen og komme med forslag.
    Efter antallet af indlÊg kontra KAŽs levetid at bedÞmme mÄ man konstatere at det ikke dur. Sidste indlÊg er fra 27.12. KA-net kaŽik!
    Nu vi har et intranetvÊrk som i sine fine intentioner skulle gÞre det nemmere at elever kunne tale/kommunikere sammen, burde man sÄ ikke lÊgge vÊgten dér?
    Her er nogle forslag til strukturen til ka-net kunne peppes lidt op sÄ det blev mere aktivt.
    Man kunne for eksempel smide debatindlĂŠg pĂ„ forsiden af ka-net, sĂ„ de blev ligesĂ„ vigtige som kalenderen evt pĂ„ bekostning af “KA i pressen”.
    PÄ den mÄde ville debatten blive mere vedkommende og folk ville sandsynligvis deltage i hÞjere grad.
    Dette debatforum ville ogsÄ tjene bedre hvis det var mere grafisk forstÄeligt, eksempelvis i hvorledes man besvarer indlÊg og hvordan teksten fremtoner. Kan det passe at besvarelser og indlÊg ikke kan ses sammen? Besvarelser stÄr i hÞje spalter og er ikke nemme at lÊse. Det er en anelse old-school af et spritnyt net at vÊre.
    Da “copy” (ugebladet) eksisterede var der mere aktivitet end der er nu og det tror jeg ikke er fordi studerende er mere ligeglade, tvĂŠrtimod. Det er fordi det er mindre synligt.

    HVOR ER DEN VIRTUELLE UDSTILLING?
    SÄ har jeg anden ting som gÄr pÄ samme problemstilling om mangel pÄ hvordan studerende kan bruge hinanden.
    I denne afgangstid blev jeg nysgerrig for at hvordan “gamle” elever har klaret sig. Til min store overraskelse fandt jeg ud af den den funktion er IKKE EKSISTERENDE!
    Man kan fint finde programmer pĂ„ skolens bibliotek men hvorfor sĂ„ ikke muliggĂžre at se besvarelserne? Er det et bevidst valg? Kun de akuelle er fremvist i light udgaver pĂ„ forsiden. Det ville vĂŠre sĂ„ nemt at sĂŠtte en fyr til at bruge en dag pĂ„ at ta billeder af plancher af de aktuelle udstillingsprojekter, pdfÂŽe dem og sĂ„ lĂŠgge dem i et “virtuelt udstillingsrum” man kunne bladre i, efter projekter og Ă„rstal. Jeg kunne fx godt tĂŠnke mig at se hvordan skolen udvikler sig i afgangsprojekter.
    ironisk nok blir dette indlÊg sikkert ikke lÊst af nogen men her er ihverfald et oplÊg til debat om debat, sÄ jeg hÄber ikke det vil blive betragtet som surt opstÞd men som et forslag og konstruktiv kritik.
    Er der nogen derude? besvar venligst!

  2. KĂŠre Rasmus
    Dejligt at lĂŠse, at der er interesse og nĂŠsten lĂŠngsel efter det kommende kandidatforum, som Akademisk Arkitektforening og Kunstakademiets Arkitektskole arbejder sammen om at fĂ„ etableret. Som du ganske rigtigt skriver vil et sĂ„dan forum give de studerende og de fĂŠrdiguddannede muligheder for at videndele, netvĂŠrke og mĂžde gamle venner. Og det er – blandt andet – formĂ„let med kandidatforum.
    Vi har haft travlt med alle mulige andre aktiviteter bÄde i Akademisk Arkitektforening og pÄ Kunstakademiets Arkitektskole, sÄ vi er fÞrst nu ved for alvor at vende tilbage til opgaven, sÄ du mÄ nok desvÊrre vÊbne dig med tÄlmodighed lidt endnu, men der er bestemt hÄb forude, og vi modtager gerne gode ideer til kandidatforum.

    Hans (Akademisk Arkitektforeing) og Runa (Kunstakademiets Arkitektskole)

Reply