KAIZEN – det er god ninja!

KAIZEN (Wikipedia)

  • 改 (‘kai’) KAI means ‘change’ or ‘the action to correct’.
  • 善 (‘zen’) ZEN means ‘good’.

Arkitektforeningens professionaliserings kursus, “Sagsstyrring” fortalte underviser, arkitekt Gunnar Friborg om kvalitetsstyring og KS-metodikker. Det er ikke nye begreber for arkitektfirmaerne. De/vi har bare været enormt dårlige til at indkorporere det i vores projekter. Og zoomer man lidt længere ud, så har medarbejderne heller ikke selv en arbejdsforståelse der sætter dem selv som midtpunkt for forandringer…altid!

Kaizen (japansk begreb) handler om daglige forbedringer af handlemønstre og aktiviteter i virksomheden – kontinuerte kvalitetsforbedringer. Faktisk er et af budskaberne i Kaizen, at der ikke bør gå en dag hvor der ikke sker en eller anden form for forbedringer et eller andet sted i virksomheden. Der er masser af succes historier fra den japanske arbejdskultur, og det man kunne tro er at det handler om at blive en robot. Men faktisk er det en konstant involvering af medarbejdere på alle niveauer i virksomhederne, og om at skabe kvalitet i alle medarbejdere, hvilket er ensbetydende med holdningsbearbejdelse, motivation og uddannelse. (Læs: The Toyota Way, Wikipedia)

Det er jo smukt!.

 

1166.jpgEn indføring til KAIZEN kunne være Dr. Robert Maurer´s bog fra 2004 (dansk oversættelse, 160 sider) Kan findes til ca. 135 kr her: Link

Du kan læse enkelte previews fra bogen her  

Reply