HOW TO KNOWHOW – social innovation!

http://www.youtube.com/watch?v=X3Mw9B1d6n4

Per Feldthaus/ Arkitema kommer med en fin gennemgang af deres struktur for videndeling…MEN som altid er teori en ting og den efterfĂžlgende praksis en anden. Jeg hĂŠfter mig specielt ved den afsluttende bemĂŠrkning: “vi skubber ikke viden ind, men trĂŠkker viden ind istedet”. PĂ„ sin vis er det en fin mĂ„de at systematisere og sikre indholdet – den centrale Gamemaster med tilknyttede ildsjĂŠle og abonnenterne som tilskuere. Det essentielle ved denne strukturs fremtid beror pĂ„ hvorvidt alle har total frihed til at indtrĂŠde i rollen som Gamemaster. FĂžrst da vil netvĂŠrket have en struktur som ikke lukker sig omkring en form for sensur, men Ă„bner sig fuldstĂŠndigt for initiativ upĂ„agtet kvaliteten.

Ideen om det selvgenerende viden netvĂŠrk drevet af den enkelte medarbejders lyst, virker desvĂŠrre svĂŠrt fremkommeligt pga. trĂŠghed i medarbejdernes forstĂ„else . Og dog…Vi ser nye tendenser i de yngre generationer hvor det er et egentligt behov, at de har mulighed for at udstille deres tanker (lĂŠs. person). Man ser det tydeligt hos Myspace (mf.) generationen, som ser det som et helt naturligt add-on til deres person. De ĂŠldre generationer kan ofte ikke se “hvorfor de dog skulle brave ud i det offentlige rum uden at vĂŠre inviteret”, og her gĂžr man fejl hvis man ser det som en udprĂŠget form for ekshibitionisme, hvor det rent faktisk er en anderledens og bredere (global) opfattelse af sig selv. Lacans teorier om Subjektets Subjekt indkredser det meget fint: “Vi kan ikke verificere, at vi eksisterer, uden en anden. Vi taler for at hĂŠvde vor eksistens, men taler vi ud i intet, kommer intet tilbage” (Kilde).

En ting er ihvertfald sikkert; Indenfor ganske fÄ Är vil det vÊre blandt de kompetancer man vil eftersÞge i jobinterviews, og medarbejderne vil blive mÄlt pÄ. SpÞrgsmÄlet er sÄ til dig: Er du allerede blevet en del af en Žanden generationŽ, eller er du frisk pÄ at prÞve det af og gÞre en indsats?

Kan anbefales at lĂŠse texterne:
Intranettet: Fra opslagstavle til videnportal
Behind the Firewall– danske erfaringer med intranet og virksomhedsportaler (digital version af bogens generelle kapitler)

VIDENDELING 101:

Sociale innovationer
Ingen af os er vist lÊngere i tvivl om, at vi lever i et videnssamfund. Hver dag byder pÄ nye opdagelser (eller mangel pÄ samme) i den enkelte medarbejders opgaver. Derfor gÊlder det for arkitektfirmaerne om at give alle medarbejderne mulighed for at sÊtte deres viden i spil, og skabe sociale innovationer. Sociale innovationer fokuserer pÄ intern kommunikation og vidensdeling. Og at forbedre tegnestuens vidensdeling er faktisk i sig selv en social innovation.

Videndeling
Videndeling er et af tidens store buzzwords – og det er der en rigtig god grund til. Det centrale er dels at information som ressource er mĂŠngdemĂŠssigt eksploderet, dels at digitaliseringen har muliggjort at information er blevet uafhĂŠngig af tid og sted, og dels at dette har skabt symmetri i tilgangen til informationen, hvilket igen har ĂŠndret pĂ„ balancen mellem dem der havde adgang til information og dem der ikke havde. En medarbejdergruppe, som desvĂŠrre er karakteriseret ved deres alder er ikke helt med pĂ„ beatet. Det er specielt desvĂŠrre, fordi det er netop dem der har enorme mĂŠngder af erfaring.

Facilitere
Det er meget vigtigt, at vi forstÄr, at viden er information i en sÊrlig kontekst, der inkludere personer som det bÊrende led. Og nÄr det er sagt, mÄ vi forstÄ, at det vi kan flytte rundt mellem personer og i systemer er information. Og endelig, at vi ikke har nogle eksakte redskaber til at bestemme prÊcis hvordan en given information bliver til viden i en given person.

Men det vi rent faktisk kan gþre er ikke ”at styre”, men at facilitere !

Vi kan facilitere, at:

– Informationer opsamles til glĂŠde for alle i firmaet.
– Information kan flyde sĂ„ frit som muligt i firmaet.
– Medarbejderene har adgang til informationen.

Vi kan pÄvirke, at:

– Tegnestuen deler et fĂŠlles meningssystem
– Medarbejdere har tid og plads til at reflektere over informationerne

Vi kan fjerne:

– De barrierer der psykologisk gĂžr det mindre attraktivt at dele informationer med resten af tegnestuen
– De barrierer der i praksis i dagligdagen forhindre medarbejdere i at dele information

Men vi kan ikke styre viden !!

Som udgangspunkt vil mennesker gerne dele deres viden, fordi deling af viden og det at hjÊlpe hinanden, er den underliggende Þkonomi i de sociale relationer. Det er den mÄde vi skaber sociale relationer pÄ, den mÄde vi vinder anerkendelse og respekt, og den mÄde vi binder tegnestuen sammen pÄ. Problemet er blot at mange firmaer har organiseret sig, sÄ viden ikke kan flyde frit.

Kilde: Videndeling – hvorfor og hvordan?


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/rasmusbronnum.dk/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Reply