Faglitteratur – filosofi/æstetik/kultur

Udvalgte publikationer som er super gode at være bekendte med, og måske ikke længere er kendte titler blandt de nyere generationer af arkitekter.

 

bog017.jpgeneksaktrapsodif.jpeg

664_m.jpg

bog043.jpg eeescreenshot015.jpg 0500281513l.jpg 1173807.jpg deleuze.gif

bog017.jpg

Gilles Deleuze & Félix Guattari

Tusind Plateauer -Kapitalisme og Skizofreni (731 sider) Kunstakademiets Billedkunstskoler 2005 (Paris 1980)

Kapitel 1: Introduktion til Rhizome + kapitel 14: Det glatte og det stribede, burde være en del af enhver arkitektuddannelse. Men nu er den endelig blevet oversat (tidligere havde kun en pirat oversættelse fra Morten Daugaard)

Se Politikken anmeldelse: Filosofisk hovedværk udkommer på dansk Link

Kan fx. købes her – Link

 

eneksaktrapsodif.jpeg

Niels Lyngsø EN EKSAKT RAPSODI om Michel Serres’ filosofi Borgen 1994. 362 sider Læs forord her

664_m.jpg

Willy Ørskov , prof. (billedhugger) SAMLET (389 sider) En genudgivelse af Willy Ørskovs tre bøger: Aflæsning af Objekter, 1966, Objekterne, 1972, og Den åbne skulptur – og udvendighedens æstetik, 1987. Citat: “Jeg bliver spurgt, hvorfor jeg beskæftiger mig så meget med filosofi. ( … ) Det er fordi skulptur – efter min opfattelse – er beslægtet med filosofi, derved at skulptur ligesom filosofi er en iagttagelse af og en refleksion over forhold mellem tid, rum og stof og heroverfor krop og bevidsthed. Dog, modsat filosofien, som er abstrakt, er skulptur en bevidstgørelse deraf ved konkrete eksempler.” Kan købes her – Link

bog043.jpg

Kasper Nefer Olsen Katastrofeteori – en semantisk indføring (32 sider) Kunstakademiets Billedkunstskoler 2000

 

eeescreenshot015.jpg

Roland Barthes

I Tegnenes Vold – Japan, (1970) 144 sider.

(…) For Barthes er Japan et land, der har et andet forhold til repræsentationen end vi har i Europa. I Japan tror man ikke på gennemtravede dikotomier som ydre/indre, væsenskerne/overflade, kopi/original. En japansk transvestit »kopierer ikke Kvinden, han betyder Hende«, som Barthes siger, hvormed han peger på den nu så kendte forskel på at være en kvinde og at være som en kvinde. Her har man givet sig tegnene eller teksten i vold og kulturen er smykket med indholdstømte, kodede omgangsformer: det vil sige ritualiserede former, der ikke har anden mening end sig selv. Gavekulturen (hvor indpakningen er vigtigere end gavens indhold), de gennemritualiserede hilseceremonier, haikudigtningen — altsammen fænomener, der ikke gør andet end at pege på sig selv som æstetiske begivenheder.

Japan læses som et betydningssystem, der fremviser sin egen karakter af at være frembragt, fabrikeret. Samtidig er kulturen fuld af daglige ritualer, hvis formål er at opfylde den poetiske funktion, som Roman Jakobson så den: den funktion i sproget, hvor sproget peger på sig selv.

0500281513l.jpg

Peter Conard

Modern Times, Modern Places: Life and Art in the 20th Century (1998), 740 sider

(et super opslags værk)

The world has changed faster during the 20th century than ever before. All our previous assumptions about God, our social, economic and political structures, science and technology, and – by extension – ourselves and our culture have been utterly transformed. The 20th century is the century that dared to question everything and its progress is told in this tour de force. “Modern Times” are explored through the cultural expressions – in art, in literature, in music – of the true conviction that we have lived through an unprecedentedly testing period in human experience. “Modern Places” are the locations that became the frontiers of modernity – cities like Vienna, Moscow, Paris and Berlin, new worlds in the Americas, and a preview of a possible future in Moscow. Did it all happen too fast and go too far? Modernity was like a rollercoaster ride, during which the human race jested with disaster and delighted in the havoc created by the play of g-forces. But despite the dangers that were unleashed along the way, with the clear perspective Peter Conrad provides on a phase of history that has nearly passed, we are much the better prepared to confront the new millennium. By making sense of our immediate past, this book aims to take us forward into the 21st century.

1173807.jpg

Michel Serres

Genese (1998) 199 sider

En filosofisk-lyrisk skabelsesberetning om kaos, oprindelse, det mangfoldige, tiden, drømmen m.m. Den franske filosofs refleksioner der spænder over skulptur- og billedkunst til kulturkritik, erkendelsesteori og matematik repræsenteret i en undersøgelse af tid, tilblivelse og mangfoldighed.

Købes her til ca. 200 kr.

deleuze.gif

Gilles Deleuze & Félix Guattari

Hvad er filosofi? (1991/ 1996 DK)
ISBN 87-00-21838-3 (desværre udsolgt fra forlaget – prøv antikvarisk)

Med denne bog introduceres den væsentlige franske tænker, Deleuze, for første gang på dansk. Sammen med sin medforfatter begiver han sig ud i en storstilet afsøgning af tidens tænkning.

Hvad fanden ER det filosofi for noget? (comment af Jesper Horn Møller)
Tilblivelse og tænkning er hvad Deleuzes filosofi centreres om, ikke mindst bogen “Hvad er filosofi.”

Filosofferne er vante til at bedrive filosofihistorie og reflektere over allerede given viden, men glemmer derved filosofiens vigtigste ærinde: skabelsen af begreber på et immanensplan. Immanensplanet skal forstås som et ordnende princip: “det billede som tanken giver af sig selv af hvad det vil sige at tænke, gøre brug af tanken, orientere sig i tanken.” (Hvad er filosofi, p. 59).

Tilsvarende skaber kunsten percepter og affekter som den opstiller på et kompositionsplan, mens videnskaben skaber prospekter – kartografiske planer. Ifølge Deleuze bør man holde de tre områder adskildte i deres respektive arbejdsdelinger, men samtidig netop i deres adskillelse søge krydsforbindelser mellem områderne.

Lyder det tørt – overhovedet ikke, og Hvad er filosofi er et meget velegnet sted for ny-deleuzianere at starte. En varm anbefaling herfra, til jer filosoffer, videnskabsfolk og æsteter. 

Reply