3D Camera Tracking – noget for arkitekter

Vores faglighed har altid haft tradition for metodefrihed som et værdsat begreb. De fleste arbejder stadig i 2D, og overlader 3D model til den ansvarlige for renderingerne, og afskærer sig derfor også for de umiddelbare muligheder som ligger i meget enkle skitseringer i 3D. En stor del af skylden ligger selvfølgelig i CAD workflow i relation til tankeproces. Men her er et bud på en af de muligheder som ligger i fx Camera Tracking – også kaldet Match Moving Wikipedia

Men enkelt er det. Forestil dig at du utroligt let kan indsætte dine digitale 3D volumenstudier i en håndholdt filmsekvens (registrering) – på samme vis som når du retoucherer din færdig renderede bygning ind på et foto.

Det fantastiske er at med denne type programmer arbejder man virkelig digitalt – dvs. programmet arbejder for dig; decoder perspektiv og kamerabevægelser. Herefter hentes film og de afkodede kamera informationer ind i fx. 3Ds max, hvor man placerer sin model. Og vupti, dit projekt er nu rock steady placeret i din film.

Programmerne gør arbejdet så præcist, at det ikke kommer bag på en, at det er det selvsamme software der blev brugt på fx. Ringenes Herre og Master and Commander mf. Faktisk bruges teknikken i stort set alle film og reklamer.

Det har været svært at fremskaffe gode arkitektoniske exempler, da vi alle har travlt med at sætte os ind i ADT, REVIT, ARCHICAD, 3DSMAX eller SketchUp for den sags skyld. Men med de 3 efterfølgende exempler tror jeg kan give de fleste en ide om mulighederne:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=z2mxGisi3e8]

YKK AP Evolution video

[googlevideo=http://video.google.com/videoplay?docid=842158740734770916&q=koolhaas+museum+plaza&total=2&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0] Koolhaas´, efterhånden verdenskendte video til Louiville Museum Plaza

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=yIl__F5zDXQ&NR=1]
Twisted Reality. Se også videoen The Making of Twisted Reality!!

[googlevideo=http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=-3743271070343872419&hl=da]

De mest avancerede og derfor også oftest brugte programmer er de 4 øverste:

Matchmover ProHome , link til artikel
BoujouHome , Movie Showreel 2006 , movie tutorials
3d EqualizerHome , Gallery , Flash Tutorials
The Pixel Farm (PFTrack + PFMatch) – Home , Manuals and Tutorials
SynthEyes Tracker Home , movie tutorials
Voodoo Camera Tracker (gratis) – Home

Udemærket historisk artikel om software udviklingen. Fungerer fint som overblik over de ovennævnte programmer. Link.

51w0v7sc90l_aa240_.jpg

Der findes vist kun en ordentlig bog omkring emnet, og det er Matchmoving: The Invisible Art of Camera Tracking. Kan købes på Amazon…eller kør en torrent search på den. Ellers tryk her link til PDF

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=xGUjlBsqFFw]

Meget enkel videotutorial som viser workflow fra Boujou til 3ds Max. Du kan se en bedre version af filmen her 

Reply